• On sale!

MODUŁ KOMFORTU KIERUNKOWSKAZÓW 1x 2-7x COMING HOME MK-01+

zł150.00
Tax included
Quantity

View price history

UNIWERSALNY MODUŁ KOMFORTU  Z CZUJNIKIEM ZMIERZCHOWYM

 

MK 01+ 

 

Moduł w wersji MK-01+ (PLUS) jest najnowszą wersją, jego różnice w stosunku do podstawowej wersji MK-01 opisuje poniższa tabela.

 

 

Te różnice w skrócie

- Moduł wersji MK-01 PLUS ma możliwość ustawienia ilości mignięć od 2 do 7 a nie tylko 3x lub 4x jak w MK-01,

- MK-01 PLUS ma funkcje auto dopasowania prędkości migania kierunkowskazów - migają jak fabryczne

- MK-01 PLUS posiada czujnik zmierzchu i szerszą regulację czasu dla \"Coming Home\"

 

 

 

Moduł komfortu przeznaczony do pojazdów samochodowych z instalacją 12V. Moduł realizuje 3 funkcje:

1/ Komfortowe kierunkowskazy

2/ Doświetlanie \'Coming home”

3/ Doświetlanie „Reverse help”

 

Moduł ten dodatkowo posiada czujnik zmierzchu także funkcje „coming home” i „reverse help” nie są uruchamiane gdy jest jasno, w dzień. Moduł przeznaczony do pojazdów gdzie minus akumulatora jest masą (na karoserii) czyli zdecydowana większość pojazdów na rynku.

 

 


1. Komfortowe kierunkowskazy. Działanie funkcji polega na automatycznym włączeniu kilku (od 2 do 7) mignięć kierunkowskazu po dotknięciu dźwigni kierunkowskazów przez kierowcę.

 

 

 

 

 Moduł wykrywa włączenie kierunkowskazu przez kierowcę. Jeśli kierowca włączy dźwignię (\'kliknie\') na krótką chwilę moduł odczyta to jako impuls i automatycznie załączy kilka (2 do 7 – ilość ustawia użytkownik) mignięć kierunkowskazu, po czym wyłączy kierunkowskaz. Jest to wygodna funkcja przy np. wyprzedzaniu, zmianie pasa ruchu itp. Jeśli kierowca włączy dźwignię na dłużej lub na stałe (typowe włączenie kierunkowskazu) wtedy opisana funkcja nie włączy się. Także jeśli w trakcie trwania funkcji kierowca włączy światła awaryjne wtedy powyższa funkcja zostanie wyłączona. Tak więc by sterownik mógł działać musi być możliwość włączenia na ułamek sekundy żarówki kierunkowskazu co oferują prawie wszystkie samochody na rynku.

 

Jeśli w trakcie działania funkcji kierowca włączy przeciwny kierunkowskaz, wtedy poprzedni kierunkowskaz zostanie wygaszony a przeciwny kierunkowskaz zostanie uruchomiony tradycyjnie lub w funkcji komfortowej w zależności od czasu załączenia przeciwnego kierunkowskazu przez kierowcę. Po zakończeniu działania funkcji moduł przechodzi do czuwania w czasie około 1 sekundy i gdy wykryje ponowne \'kliknięcie\' dźwignią kierunkowskazów cały cykl zaczyna się od nowa. Także po użyciu przez kierowcę kierunkowskazu w sposób tradycyjny, po jego wyłączeniu musi nastąpić pauza minimum 1 sekunda by moduł mógł być aktywowany kolejnym impulsem przez kierowcę. Zabezpiecza to przed przypadkowym włączeniem funkcji gdy np. po wykonaniu skrętu na skrzyżowaniu podczas wyłączania kierunkowskazu (z winy kierowcy czy np. mechanicznego zużycia manetki) na ułamek sekundy manetka kierunkowskazu zostanie przypadkowo przełączona w drugą stronę.

 

 

Użytkownik ma możliwość ustawienia ilości mignięć od 2 do 7. Jest to banalnie prosta czynność opisana w instrukcji PDF.

 

 Czas \'kliknięcia\' manetką kierunkowskazu przez kierowcę tak by uruchomić tą funkcję wynosi około 0,27 sekundy i jest on graniczny, tzn jeśli przytrzymamy dźwignię kierunkowskazów dłużej niż ten czas wtedy moduł się nie włączy (zostanie włączony kierunkowskaz przez tradycyjny przerywacz samochodu). Minimalny czas włączenia kierunkowskazu tak by uruchomić funkcję to około 0,02 s.

 

 Moduł ma możliwość nauki szybkości migania. Użytkownik może więc dostosować częstotliwość migania kierunkowskazu do częstotliwości w swoim pojeździe tak by moduł migał z identyczną częstotliwością jak fabryczny przerywacz pojazdu.

 

Tu mozna obejrzec film youtube - KLIKNIJ BY OBEJRZEC FILM (przykład stosowania komfortowych kierunkowskazów)

 


 

2. Funkcja doświetlania „Coming Home”. Funkcja ta, znana także pod innymi nazwami to funkcja umożliwiająca doświetlenie przestrzeni przed czy wokół samochodu po wyłączeniu silnika. Pomocna np. gdy chcemy doświetlić dojście z samochodu do domu czy vice versa. Wykorzystujemy istniejące lub dodatkowe oświetlenie samochodu, często są wykorzystywane przednie lampy tzw. „halogeny”.

 

 

 

  Moduł posiada 2 wyjścia przekaźnikowe zwierne także można sterować lampą od \'plusa\' lub od \'minusa\'. Czas załączenia tej funkcji może być ustawiony przez użytkownika potencjometrem CZAS w zakresie około 3-50 sekund. Kręcąc potencjometrem w prawo (zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara) zwiększamy czas. Potencjometr dostępny jest po odkręceniu pokrywy modułu. Dodatkowo jest tu wykorzystywany czujnik zmierzchu czyli musi być ciemno by funkcja mogła być uruchomiona.

 

Funkcja ta może być uruchomiona przy wyłączonej stacyjce poprzez podanie impulsu +12V na przewód biały lub podanie masy (-12V) na przewód szary. Można wykorzystać obie metody uruchamiania tej funkcji. Podłączenie zależy tylko od użytkownika, można np. uruchamiać poprzez mignięcie światłami długimi (wyzwanie plusem), podłączyć pod siłownik zamka centralnego – wtedy funkcja będzie uruchamiania automatycznie przy zamykaniu i/lub otwieraniu samochodu. Można też uruchamiać za pomocą dowolnego przycisku czy pilota zdalnego sterowania wykorzystując dodatkowy wolny kanał sterowania. Impuls wyzwalający nie powinien być krótszy niż 0,5 sekundy. Należy pamiętać że w przypadku tej funkcji stan czujnika oświetlenia jest sprawdzany jedynie w momencie uruchamiania \'coming home\' czyli podczas podawania sygnału startującego na przewód biały i/lub szary.

 

Jeśli w trakcie odliczania czasu funkcja zostanie ponownie wyzwolona, czas ten jest liczony od nowa tzn. od czasu gdy zakończy się impuls wyzwalający. Jeśli w trakcie działania funkcji zostanie włączona stacyjka, funkcja jest automatycznie wyłączana.

Oczywiście jeśli nie chcemy korzystać z tej funkcji pozostawiamy przewody biały i szary nie podłączone.

 

 

Ogólnie czujnik zmierzchu jest sprawdzany przez procesor sterownika kilka razy na sekundę na bieżąco, a próg zmierzchu można w pewnym zakresie ustawić potencjometrem P1. Jeśli czujnik wykryje zmniejszenie oświetlenia (zmierzch) które utrzyma się ciągle przez około 2 sekundy to sterownik odblokuje możliwość używania funkcji „coming home” i „reverse help”. Analogicznie gdy oświetlenie czujnika zwiększy się i utrzyma przez czas kilka sekund do 2 minut na stałe ponad próg zmierzchu to sterownik zablokuje możliwość korzystania z tych dwóch funkcji podczas dnia. Czas przejścia z trybu nocnego do trybu dziennego zależy wprost proporcjonalnie od wzrostu oświetlenia czujnika i jest dobierany na bieżąco przez mikroprocesor sterownika. Także pomiędzy progiem przejścia z trybu dziennego do nocnego oraz odwrotnie z nocnego do dziennego jest pewna histereza fabryczna czujnika.

 

 


3. Funkcja „Reverse help”. Jak powszechnie wiadomo podczas cofania po łuku przód auta zachodzi na bok. Zadaniem tej funkcji jest doświetlić boki przedniej części samochodu podczas cofania. Po włączeniu biegu wstecznego (pod warunkiem ze na zewnątrz jest ciemno) obydwa halogeny zapalą się. Po wyłączeniu wstecznego halogeny zgasną. Oczywiście jeśli nie chcemy korzystać z tej funkcji pozostawiamy przewód brązowy nie podłączony. Stan czujnika zmierzchu jest sprawdzany na bieżąco więc by funkcja była załączona muszą być spełnione oba warunki naraz czyli czujnik musi wykryć zmierzch oraz musi był włączony wsteczny bieg (+12V na brązowym przewodzie.

 

 

Montaż i podłączeni jest naprawdę proste.

 

 Moduł montujemy w miejscu suchym z dala od elementów nagrzewających się, najlepiej montować w kabinie pojazdu wyjściem przewodów w dół. Nie montować modułu w komorze silnika! Czujnik zmierzchu zamontować wewnątrz pojazdu tak by od czoła padało na niego światło zewnętrzne np. na desce rozdzielczej. Zamontować go tak aby unikać oświetlania go z innych źródeł np. przejeżdżające samochody, latarnie itp. W razie potrzeby można nieco wydłużyć przewód czujnika zwracając uwagę na prawidłowe zaizolowanie przewodu. Średnica czujnika to około 5-6mm.

 

 

Widok czujnika oświetlenia.

 

 

 

Przykład montażu czujnika oświetlenia:

 

 


Moduł posiada 12 przewodów które podłączamy:

  • czarny : masa (-12V)

  • czerwony : +12V za bezpiecznikiem 10A na stałe

  • fioletowy : +12V za stacyjką

  • pomarańczowy : do żarówki lewego kierunkowskazu od strony +12V

  • żółto-zielony : do żarówki prawego kierunkowskazu od strony +12V

  • biały : wyzwalanie „coming home” przez podanie chwilowo +12V

  • szary : wyzwalanie „coming home” przez podanie chwilowo -12V

  • brązowy : do żarówki światła cofania od strony +12V

  • 2xniebieski : wyjście zwierne przekaźnika nr 1 (coming home, Reverse help)

  • 2xzielony : wyjście zwierne przekaźnika nr 2 (coming home, Reverse help)

 

Poniżej pokazano schemat montażu

 

 

 

 

 

Dane techniczne:

  • zasilanie modułu 12VDC (11-15V)

  • pobór prądu podczas pracy do 100mA

  • pobór prądu podczas czuwania poniżej 10mA

  • max. obciążenie wyjść na kierunkowskazy : 2x5A

  • max. obciążenie wyjść zwiernych ( 2xniebieski oraz 2xzielony) : 2x5A

  • temperatura pracy -20 do +40C

  • wymiary sterownika 9x8x4 cm

 

 

 

Należy pamiętać że wyjścia zwierne używane w „Coming home” jak i ”Reverse help” są to wyjścia beznapięciowe czyli po prostu wyprowadzone styki przekaźników: 2xniebieski to pierwszy przekaźnik a 2x zielony to drugi przekaźnik. Moduł załączając te przekaźniki po prostu zwiera styki czy zostaje zwarty jeden niebieski z drugim i analogicznie jeden zielony z drugim zielonym.

 

 

MODUŁ JEST FABRYCZNIE NOWY, NA ŻYCZENIE FAKTURA VAT.

 

W komplecie jest moduł oraz instrukcja (w formie elektronicznej pdf)

12 Items