• On sale!

DOŚWIETLANIE ZAKRĘTÓW MODUŁ DOŚWIETLANIA sterownik

zł165.00
Tax included
Quantity

View price history

DOŚWIETLANIE ZAKRĘTÓW

 

MODUŁ STERUJĄCY DZ-1 Plus

 

 

Ten moduł to najnowsza wersja - posiada kilka dodatkowych funkcji których nie posiadają moduły konkurencyjne.

 

Polski produkt - wysoka jakość.

 

 

 

DZDRL1a.jpg

 

 

 

Moduł doświetlania zakrętów przeznaczony do pojazdów samochodowych z instalacją 12V i minusem na masie (sterowanie żarówkami od plusa). Moduł realizuje następujące funkcje:

 

1/ Doświetlenie zakrętu po włączeniu kierunkowskazu

2/ Doświetlanie „Leaving/Coming home” po opuszczeniu pojazdu

3/ Automatyczne sterowanie oświetleniem zewnętrznym pojazdu po zapadnięciu zmroku czy wjeździe do tunelu

4/ Funkcja „atrakcyjne” halogeny

 

Sterownik posiada czujnik oświetlenia zewnętrznego tak więc zarówno doświetlanie zakrętu jak i „Leaving/Coming Home” nie są załączane bezsensownie w ciągu dnia. Dzięki czujnikowi potrafi także włączyć oświetlenie zewnętrzne pojazdu gdy zapadnie zmrok lub gdy np. wjedziemy do tunelu.

 

Różnice między typowym standardowym modułem (DZ1) a tą najnowszą wersją (DZ1P) obrazuje poniższa tabela.

 

DOSWIETLANIEPLUS1a.jpg

 

 

1. Doświetlenie zakrętu. Działanie funkcji polega na automatycznym włączeniu halogenu po stronie włączonego przez kierowcę kierunkowskazu. Powoduje to doświetlenie jezdni podczas wykonywania zakrętu. W momencie gdy kierowca włączy kierunkowskaz (np. lewy) moduł płynnie (w czasie około 1 sekundy) zapali lewy halogen i pozostawi go zapalonym przez cały czas włączonego kierunkowskazu. Gdy po zakończonym skręcie kierunkowskaz zostanie wyłączony, halogen pozostanie zapalony przez kilka sekund (do wyboru 2 czasy ustawiane zworką „CZAS”) po czym zostanie płynnie wygaszony. Przy założonej zworce „CZAS” po wyłączeniu kierunkowskazu halogen zaczyna gasnąć po około 5 sekundach a przy zdjętej zworce po około 3 sekundach. W celu uruchomienia funkcji wystarczy 1 impuls kierunkowskazu jednak nie krótszy niż 0,1 sekundy. Funkcja nie włącza się w ciągu dnia – sterownik sprawdza stan czujnika oświetlenia przed każdym rozpoczęciem funkcji.

 

Jeśli w czasie działania funkcji kierowca zmieni kierunkowskaz (np. z lewego na prawy) wtedy moduł wygasi poprzedni (lewy) halogen i włączy aktualny (prawy) halogen. Jeśli w czasie działania funkcji zostaną uruchomione światła awaryjne lub zostanie wyłączona stacyjka moduł wyłączy halogen.

 

Funkcja ta może działać niezależnie od aktualnej prędkości samochodu ale można też ustawić prędkość graniczną powyżej której funkcja będzie nieaktywna - więcej w dziale „POMIAR PRĘDKOŚCI”.

 

 

DZDRL1c.jpg

 

 

 

 

2. Funkcja doświetlania „Leaving/Coming Home”. Funkcja ta, znana także pod innymi nazwami to funkcja umożliwiająca doświetlenie przestrzeni przed czy wokół samochodu po wyłączeniu silnika. Pomocna np. gdy chcemy doświetlić dojście z samochodu do domu czy vice versa. Wykorzystujemy istniejące lub dodatkowe przednie oświetlenie samochodu, często są wykorzystywane przednie lampy tzw. „halogeny”. Funkcja nie włącza się w ciągu dnia – sterownik sprawdza stan czujnika oświetlenia przed każdym rozpoczęciem funkcji.

 

DZDRL1d.jpg

 

Funkcja ta może być uruchomiona przy wyłączonej stacyjce poprzez podanie impulsu masy (-12V) na przewód brązowy. Impuls wyzwalający nie powinien być krótszy niż 0,5 sekundy.

 

Jeśli w trakcie odliczania czasu funkcja zostanie ponownie wyzwolona, czas ten jest liczony od nowa tzn. od czasu gdy zakończy się impuls wyzwalający. Jeśli w trakcie działania funkcji zostanie włączona stacyjka, funkcja jest automatycznie wyłączana.

 

Użytkownik ma możliwość ustawienia czy lampy mają świecić na 100% czy na 50% mocy za pomocą zworki „HOME”. Fabrycznie założona zworka oznacza ustawienie 100%.

 

Użytkownik ma możliwość płynnego ustawienia czasu trwania funkcji COMING HOME za pomocą potencjometru P2 w zakresie około od 8 do 45 sekund, kręcą w prawo (zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara) zwiększamy ten czas.

 

Oczywiście jeśli nie chcemy korzystać z tej funkcji pozostawiamy przewód brązowy nie podłączony.

 

 

 

 

POMIAR PRĘDKOŚCI.

 

Funkcja doświetlania zakrętu może działać w 2 trybach:

  

1/ niezależnie od prędkości samochodu – w takim przypadku zworka ID musi być założona a przewód czujnika prędkości (biały) nie podłączony lub podłączony do masy.

 

2/ funkcja ta może działać tylko do prędkości ustawionej przez użytkownika (40km/h lub większej).

   

W takim przypadku po przekroczeniu prędkości granicznej funkcja przestaje być aktywna. By z tego skorzystać należy zdjąć zworkę ID a przewód biały podłączyć do czujnika prędkości samochodu (przy odłączonym zasilaniu modułu). Czas pomiaru prędkości samochodu i wyłączenia funkcji (w razie przekroczenia prędkości granicznej przez kierowcę) poniżej 1 sekundy - więcej w instrukcji do pobrania poniżej

  

 

 

 

CZUJNIK OŚWIETLENIA ZEWNĘTRZNEGO.

  

Sterownik posiada także czujnik oświetlenia zewnętrznego. Po wykryciu zmierzchu sterownik aktywuje dostępność funkcji doświetlania zakrętów, coming home jak i załączy zewnętrzny dodatkowy przekaźnik (opcja) do sterowania oświetleniem zewnętrznym pojazdu. Próg zmierzchu można w pewnym zakresie ustawić potencjometrem P1. Odczyt z czujnika odbywa się na bieżąco (kilka razy w ciągu sekundy). Jeśli w ciągu dnia czujnik wykryje zmniejszenie oświetlenia (np. wjazd do tunelu) które utrzyma się ciągle przez około 2 sekundy to udostępni w/w funkcje i załączy przekaźnik tradycyjnego oświetlenia (mijania). Analogicznie gdy oświetlenie czujnika zwiększy się i utrzyma przez czas kilka sekund do 2 minut na stałe ponad próg zmierzchu to sterownik wyłączy przekaźnik tradycyjnego oświetlenia i zablokuje dostępność funkcji doświetlania zakrętów, coming home by nie były one włączane bezsensownie z ciągu dnia. Czas przejścia z trybu nocnego do trybu dziennego zależy wprost proporcjonalnie od wzrostu oświetlenia czujnika i jest dobierany na bieżąco przez mikroprocesor sterownika. Także pomiędzy progiem przejścia z trybu dziennego do nocnego oraz odwrotnie z nocnego do dziennego jest pewna histereza fabryczna czujnika. Należy pamiętać że stan czujnika oświetlenia (dzień czy noc) jest sprawdzany tylko przy rozpoczęciu funkcji doświetlania zakrętów / coming home więc jeśli stan czujnika zmieni się podczas trwania danej funkcji to mimo to zostanie ona dokończona bez zmian.

 

Poniżej widać czujnik na przewodzie.

 

DZDRL1e.jpg

 


Czujnik zmierzchu zamontować wewnątrz pojazdu tak by od czoła padało na niego światło zewnętrzne np. na desce rozdzielczej. Zamontować go tak aby unikać oświetlania go z innych źródeł np. przejeżdżające samochody, latarnie itp. W razie potrzeby można nieco wydłużyć przewód czujnika zwracając uwagę na prawidłowe zaizolowanie przewodu. Czujnik oświetlenia ma średnicę około 5mm także można go dyskretnie zamontować.

  

DZDRL1f.jpg

 

 

WYJŚCIE NA PRZEKAŹNIK OŚWIETLENIA ZEWNĘTRZNEGO POJAZDU.

 

Sterownik posiada wyjście masowe to sterowania zewnętrznym oświetleniem pojazdu po zapadnięciu zmroku czy np. po wjechaniu do tunelu za pomocą zewnętrznego przekaźnika (opcja – przekaźnika nie ma w komplecie). Po włączeniu zapłonu jeśli czujnik wykrył zmierzch po czasie 5 sekund (czas na uruchomienie silnika) zostanie załączony w/w przekaźnik. Także w czasie jazdy czujnik jest sprawdzany na bieżąco (jak opisano to wyżej w instrukcji) więc stan przekaźnika będzie się zmieniał w zależności od jasności oświetlenia zewnętrznego. Wyjście masowe ma obciążalność 150mA więc możemy bezpośrednio pod nie podłączyć typowy przekaźnik samochodowy 30A. Przekaźnik podłączamy wg schematu na końcu instrukcji czyli pin 85 cewki przekaźnika do +12V za stacyjką, natomiast pin 86 do pomarańczowego przewodu sterownika - sterowanie masą ze sterownika. Przy przekaźniku powinna być dioda przepięciowa między pinami 85 i 86, katodą w stronę pinu 85 (plus 12V za stacyjką).

 

Po wykryciu zmierzchu następuje zwarcie styków 30 i 87 tego przekaźnika. Należy to wykorzystać do włączania tradycyjnego oświetlenia pojazdu (mijania , pozycyjne), w razie konieczności zastosować dodatkowe przekaźniki.

 

 

FUNKCJA „ATRAKCYJNYCH” HALOGENÓW.

 

Sterownik posiada dodatkową funkcję wyzwalaną ręcznie za pomocą przycisku. Umożliwia to kierowcy włączenie jednej z 6 kombinacji zapalanych halogenów po lewej i prawej stronie. Sekwencje te dodatkowo mogą uatrakcyjnić pojazd. Funkcja ta jest włączana poprzez zwarcie przewodu żółto/zielonego do masy więc należy zamontować przycisk zwierny chwilowy wg schematu na końcu instrukcji. Aby uruchomić tą funkcję należy nacisnąć przycisk na czas 0,1 do 2 sekund po czym go zwolnić, funkcja rozpocznie się po niecałej sekundzie od zwolnienia przycisku. Aby zmienić używaną kombinację na inną należy nacisnąć i przytrzymać przycisk na co najmniej 3-4 sekundy po czym go zwolnić, kombinacja zostanie zmieniona na kolejną (a jeśli to była szósta to zmieniona znowu na pierwszą) i uruchomiona. Aktualnie używana kombinacja jest pamiętana przez moduł także po odłączeniu zasilania sterownika. Bez znaczenia jest stan stacyjki czy oświetlenia zewnętrznego pojazdu – funkcja jest zawsze dostępna, oczywiście pod warunkiem że w chwili naciskania przycisku sterownik nie jest w trakcie wykonywania innej funkcji (doświetlanie zakrętu, coming home) czy też nie trwa programowanie limitu prędkości. Należy także pamiętać że w trakcie trwania uruchomionej kombinacji „atrakcyjnych” halogenów moduł nie przejdzie do wykonania innej funkcji (doświetlanie zakrętu, coming home) aż do czasu zakończenia wcześniej uruchomionej kombinacji „atrakcyjnych” halogenów. Innymi słowy w trakcie działania „atrakcyjnych” halogenów moduł nie sprawdza stanu wejść kierunkowskazów, stacyjki czy coming home.

 

 

Opisany w instrukcji przycisk, potencjometry jak i zworki są dostępne po odkręceniu pokrywki obudowy modułu.

 

 

Montaż i podłączenie.

 

Moduł montujemy w miejscu suchym z dala od elementów nagrzewających się, najlepiej montować w kabinie pojazdu wyjściem przewodów w dół. Jeśli zasilanie halogenów w samochodzie jest wspólne (są one połączone) należy je rozdzielić diodami prostowniczymi 10A tak by można było sterować nimi niezależnie wg schematu poniżej.

 

 

Moduł posiada 11 przewodów które podłączamy:

 

  • czarny : masa (-12V)

  • czerwony : +12V za bezpiecznikiem 15A na stałe

  • niebieski : +12V za stacyjką

  • fioletowy : do żarówki lewego kierunkowskazu od strony +12V

  • żółty : do żarówki prawego kierunkowskazu od strony +12V

  • brązowy : wyzwalanie „coming home” przez podanie chwilowo -12V (masa)

  • szary : wyjście prądowe na lewy halogen doświetlania zakrętów

  • zielony : wyjście prądowe na prawy halogen doświetlania zakręt

  • biały : wejście impulsów drogi /pomiar prędkości samochodu

  • żółto-zielony : wejście zwierne „atrakcyjnych” halogenów

  • pomarańczowy : wyjście masowe zewnętrznego oświetlenia 12V max 150mA  (na przekaźnik)

                                                       

 

Moduł także posiada czujnik oświetlenia na płaskim czarnym przewodzie

 

Zawsze w ostatniej kolejności podłączamy zasilanie czyli przewody; czerwony, czarny i niebieski.

 

Poniżej pokazano schemat montażu

 

DOSWIETLANIEPLUS1b.jpg

 

 

Dane techniczne:

 

  • zasilanie modułu 12VDC (11-14V)

  • pobór prądu podczas pracy do 100mA

  • pobór prądu podczas czuwania poniżej 13mA

  • max. obciążenie wyjść na halogeny : 2x 60W (max. 5A na jedno wyjście)

  • max. obciążenie wyjścia na zewnętrzny przekaźnik oświetlenia 12V 150mA

  • temperatura pracy -20 do +35C

  • wymiary sterownika 11x6,5x2 cm

 

 

Moduł jest fabrycznie nowy.

 

 

W komplecie są: moduł, instrukcja PDF (wysyłka emailem) + gratis przycisk do funkcji "atrakcyjnych" halogenów.

  

Tu mozna pobrać instrukcje - KLIKNIJ (PDF- prawym klawiszem myszy prosze wybrać "Otwórz w nowym oknie")

 

  

Tu mozna obejrzec film youtube - KLIKNIJ BY OBEJRZEC FILM (przykład zastosowania podobnego modułu doświetlania zakretów)

 

 

 DZDRL1h.jpg

 

12 Items